Deel deze pagina:

BURST – Je kan er ondertussen niet naast kijken. Naast het verwerven van een eigen stek – het ‘Vlaams Judohuis’ in Burst (Erpe-Mere) – werd het tevens tijd om naam en logo te veranderen. Respectvol terugkijkend naar het verleden, willen we ook klaar staan voor de toekomst. We hebben de ambitie om de nummer één ‘vechtsport’ te zijn in Vlaanderen, zowel recreatief als competitief, en tot de wereldtop te behoren met onze topsporters. Het is dan ook onze taak om de sport zo optimaal mogelijk te promoten en de clubs te ondersteunen in hun werking. 

De kern van onze identiteit als federatie is ‘de promotie en verdediging van de belangen van de judosport, haar clubs en leden’. En dit doen we in de eerste plaats in Vlaanderen.

Hiervoor zijn we het eerste aanspreekpunt van alle partners. We wensen dan ook te werken vanuit een grote toegankelijkheid en open communicatie binnen het kader van ons takenpakket. 

Daarom willen we vanuit onze identiteit ook het volgende uitstralen: 

  • We zijn een professionele organisatie met een duidelijke opdracht; 
  • We werken vanuit wetenschappelijk onderbouwde kennis met aandacht voor onze waarden en tradities; 
  • We zijn een serviceorganisatie ten dienste van onze leden en stakeholders;
  • We doen dit in een open en proactieve communicatie. 

Onze identiteit

De kern van onze identiteit als sport is ‘het aanbieden van een vecht- en verdedigingsport aan alle geïnteresseerden, van recreatie tot en met topsport’. Dit vanuit de filosofie van Jigorō Kanō, de grondlegger van het judo, die de sport combineert met opvoedkundige waarden.

Daarom willen we vanuit onze identiteit ook het volgende uitstralen: 

  • De judo-waarden; 
  • Een vecht- en verdedigingsport; 
  • Een sport voor iedereen; 
  • Die levenslang kan worden beoefend. 

Laat ons echter wel duidelijk zijn dat de sport op zich een gevechtsport is en dit in onze identiteit ook voldoende moet zijn ingebed. 

De menselijke waarden gelinkt aan onze identiteit 

Op basis van de judowaarden en de menselijke waarden die we als federatie belangrijk vinden, komen we tot deze zeven waarden: 

  • Respect;
  • Discipline;
  • Sportiviteit;
  • Veiligheid;
  • Teamgeest;
  • Moed;
  • Levenslang leren.

Nieuw logo

Een nieuw logo komt met een nieuwe naam. Bij ons staat de mens als judoka centraal. Vandaar het menselijke figuurtje in het logo. De mens als individu die zich dankzij judo een levensstijl wil aanmeten. Het hoekige hoofd, dat verwijst naar de tatami, en de gordel duiden op de origine van onze sport, naar het Oosterse, naar onze tradities. Het figuurtje afzonderlijk lijkt wel een Japans karakterteken. 

Zo beseffen we ook dat judo meer is dan enkel het symbool van kampen of een worp, maar dat het allemaal rond de mensen en levenslang leren draait: de judoka’s, de officials, de vrijwilligers, de topsporters, de leden van de Raad van Bestuur en de professionals van de federatie. Het is onze rol als sportfederatie om ervoor te zorgen dat we onze clubs, en dus onze mensen, kennen en weten wat hun noden en bekommernissen zijn, dit gesteund door de structuur Sport Vlaanderen en hun actoren.

Daarnaast willen we ook de judosport laagdrempelig maken voor iedereen. Natuurlijk is de geest van competitie zeer sterk aanwezig in onze sport, maar is het benadrukken van de ‘way of life’ waarin het individu samen met alle andere mensen centraal staat even belangrijk om succesvol uit te groeien als sporttak en federatie waar mensen zich thuis voelen en kunnen ontwikkelen. 

Wij zijn alvast fier op de nieuwe naam en het nieuwe logo. Onze topsporters konden het reeds goed pruimen. Dat was duidelijk in de sneak previews op onze sociale media. Wij hopen dan ook dat onze nieuwe naam en ons nieuwe logo ook jullie zal bekoren!

 

Sponsors

Sponsors