Deel deze pagina:

Video Bijscholing Get Fit 2 Judo - 1 juni 2019

Op 1juni ging de jaarlijkse topclinic - bijscholing voor leraars door . Naast de judotraining onder leiding van Alexander Jatskevitch ging ook volgende sessie door:

    Get Fit 2 Judo (Core Stability programma UGent - VJF - Sport Vlaanderen)
        Judospecifieke Rompstabiliteit
        Judospecifieke Enkel- en knie stabiliteit

Plaats: Sportcentrum Den Draver - Fortlaan 10, Zwijndrecht

Onder leiding van volgende 2 GF2Judo experten :

  • Sarah Ghysels
    • Master in Revalidatie en Kinesitherapie (VUB)
    • Specialisaties Sportkinesitherapie (VUB) en Manuele Therapie (UGent)
    • Kiné Topsportschool Waalse Gymnastiek Federatie (2015-2017)
    • Topsportstudent Topsportschool Judo (2006-2009)
    • 1e Dan
  • Glenn Van der Velde
    • Student Revalidatie en Kinesitherapie (VUB)
    • Provinciaal trainer Antwerpen
    • Topsportstudent Topsportschool Judo (2006-2012)
    • 2e Dan

Camera en montage: Marnix Van de Kauter

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sinds december 2017 zijn alle video's van de bijscholingen beschikbaar op het VJF videoplatform. Eerdere bijscholingen zijn nog beschikbaar op DVD via de webwinkel bij onze partner Matsuru.

Videoreportage van de bijscholing:

DEEL 1 olv Glenn Van der Velde:

DEEL 2 olv Sarah Ghysels:

  1. Introductie door Sarah
  1. Rompstabilisatie : elkaar leren corrigeren in handen- en knieënstand
  1. Warming up : letselpreventie tijdens opwarming
  1. Rompstabilisatie : Superman
  1. Warming up : handen- en voetensteun met aandacht voor rughouding
  1. Rompstabilisatie: vervolg 'Superman' met partner en gebruik van gordel
  1. Balans onderste ledematen : 1-benig duel met partner
  1. Rompstabilisatie : bekkenlift (optie: open-toe)
 
  1. Vorige techniek combineren met voorwaartse val.
  1. Balans: kumi kata in tenenstand met geplooide knieën
  1. Rompstabilisatie: oefeningen met partner
  1. Balans onderste ledematen: : partneroefening in 1-benige stand
    1. Balans onderste ledematen : 1-benig duel met partner
      1. Sprong-Landing : 2-benige landing na opwaartse sprong
        1. Sprong-Landing: 2-benige sprong + trekken via gordel
          1. Variatie op vorige oefening : zijwaarts trekken
            1. Sprong-Landing: 2-benige sprong 180° + duw partner
              1. Kracht - onderste ledematen : Lunge
                1. Kracht: vervolg vorige oefening : combineren met O Soto Gari
                  1. Stabiliteit zijwaartse spreidstand : overgaan naar De Ashi Barai

                     

                    1. Introductie door Sarah

                     

                    Terug naar hoofdmenu

                     

                    2. Warming up : letselpreventie tijdens opwarming

                    Spelvorm.
                     

                    Terug naar hoofdmenu

                    3. Warming up : handen- en voetensteun met aandacht voor rughouding

                    Spelvorm.

                    Terug naar hoofdmenu

                    4. Balans onderste ledematen : 1-benig duel met partnervenwichtsoefening met partner : stand op één been

                    Beide judoka's op één been proberen met aantikken elkaars evenwicht te verstoren.

                    Terug naar hoofdmenu

                    5. Stand met geplooide knieën: houding van het lichaam

                    Schouders, heup, knieën, tenen op één lijn : Vorm van de rug is belangrijk !

                    Terug naar hoofdmenu

                    6. Balans: kumi kata in tenenstand met geplooide knieën

                    Judo-gerelateerde oefening waarbij we kumikata-bewegingen uitvoeren met partner en toch in balans trachten te blijven.

                    Terug naar hoofdmenu

                    7. Balans onderste ledematen: : partneroefening in 1-benige stand

                    We behouden ten allen tijde spanning op de gordel en bewegen naar links en rechts; we blijven in evenwicht op één been.

                    Terug naar hoofdmenu

                    8. Balans onderste ledematen : 1-benig duel met partner

                    We staan in 1-benige stand en houden de gordel vast met één hand. We behouden ten allen tijde spanning op de gordel en bewegen naar links en rechts; we blijven in evenwicht op één been.

                    Terug naar hoofdmenu

                    9. Sprong-Landing : 2-benige landing na opwaartse sprong

                    Ik maak een opwaartse sprong.Ik land met beide voeten tegelijk.land op de bal van de voet en rol af naar de hiel toe.

                    Terug naar hoofdmenu

                    10. Sprong-Landing: 2-benige sprong + trekken via gordel

                    Ik maak een opwaartse sprong; mijn partner trekt licht aan de gordel tijdens de vluchtfase; ik bewaar mijn evenwicht en land met beide voeten tegelijk.Ik land op de bal van de voet en rol af naar de hiel toe.

                    Terug naar hoofdmenu

                    11. Variatie op vorige oefening : zijwaarts trekken

                    Aandacht voor: Bij de landing maak ik geen X- of O-benen/Bij de landing komen mijn knieën niet voorbij mijn tenen/Ik behoud een neutrale rugkromming!

                    Terug naar hoofdmenu

                    12. Sprong-Landing: 2-benige sprong 180° + duw partner

                    Ik spring en draai 180° tijdens de vluchtfase.Mijn partner geeft mij een lichte duw tijdens de vluchtfase; ik bewaar mijn evenwicht en land met beide voeten tegelijk.

                    Terug naar hoofdmenu

                    13. Kracht - onderste ledematen : Lunge

                    Ik start in stand en zet een ruime stap voorwaarts; ik laat me zakken.Mijn knie komt niet voorbij mijn tenen.Ik duw explosief af en keer terug naar de uitgangshouding.üIk behoud een neutrale rugkromming.

                    Terug naar hoofdmenu

                    14. Kracht: vervolg vorige oefening : combineren met O Soto Gari

                    De vorige oefening wordt gecombineerd met een aanval van O Soto Gari.

                    Terug naar hoofdmenu

                    15. Stabiliteit zijwaartse spreidstand : overgaan naar De Ashi Barai

                    Ik ga in grote spreidstand staan voor mijn partner en buig door de knieën. Vervolgens ga ik over tot de uitvoering van De Ashi Barai door opnieuw recht te komen. Het volstaat om met de voet aan te tikken tegen de voet van uke. Dit kan zowel links als rechts uitgevoerd worden.

                    Terug naar hoofdmenu

                    DEEL 2 Sarah Ghysels

                     

                    1. Rompstabilisatie : elkaar leren corrigeren in handen- en knieënstand

                    Leer elkaars rugspieren aanvoelen om te kunnen corrigeren.

                    Terug naar hoofdmenu

                    2. Rompstabilisatie : Superman

                    Ik start in handen- en knieënsteun.Ik strek mijn arm.Ik strek mijn been.Ik strek mijn arm en tegenovergesteld been.

                    Terug naar hoofdmenu

                    3. Rompstabilisatie: vervolg 'Superman' met partner en gebruik van gordel.

                     

                    Terug naar hoofdmenu

                    4. Rompstabilisatie: bekkenlift en "bekkenlift open-toe".

                    Vanuit ruglig met benen gebogen, hef ik mijn bekken van de grond. Ik behoud een neutrale rugkromming.Mijn schouders-bekken-knieën zijn op één lijn

                    Voor "open-toe": Ik start in bekkenlift met de voeten naast elkaar.Ik plaats één voet zo ver mogelijk naar buiten; hierbij plaats ik eerst de hiel en dan pas de tenen neer.Ik plaats daarna de andere voet zo ver mogelijk naar buiten (2); daarna plaats ik beide voeten één voor één terug in het midden).

                    Opgelet: Ik behoud een neutrale rugkromming. Mijn schouders-bekken-knieën zijn op één lijn

                    Terug naar hoofdmenu

                    Vorige techniek combineren met voorwaartse val

                     

                    Terug naar hoofdmenu

                    6. Rompstabilisatie: oefeningen met partner

                     

                    Terug naar hoofdmenu

                    Sponsors

                    Sponsors