Deel deze pagina:

Op 1 juni jl. vond in Sportcentrum Den Draver te Zwijndrecht de halfjaarlijkse bijscholing voor leraars onder leiding van EJU-expert, judocorifee en voormalig bondscoach en bronzen Olympiër Alexander Jatskevitch plaats. Tevens op de agenda stond ‘Get Fit 2 Judo’.

De bijscholing was zonder meer een enorm succes aangezien ze met 125 deelnemers volboekt was.

VJF Media had achteraf een gesprek met de Sensei. “Judo is een constant leerproces”, oordeelt Alexander Jatskevitch. “Je stopt nooit in je judo-ontwikkeling. Iemand die meent dat hij alles kan, kent eigenlijk niks. Zelfs ikzelf heb nog veel te leren en ik besef dat ook. Neem nu de katabewegingen, de basis van alles. Da’s ook niet gemakkelijk.”

Om het belang van bijscholingen te onderstrepen onderscheidt de voormalige bondscoach twee soorten judo. “De ene trainer zegt: kijk hoe ik het heb gedaan en doe zoals mij. En dat is voor mij beperkt judo. De andere trainer daarentegen probeert alle types van judo te absorberen. Een goede trainer is als een goede loodgieter. Die analyseert het probleem en kieste de juiste maat van buis die hij moet vervangen. Als je als trainer een bepaalde techniek niet beheerst, maar een judoka die wel kan gebruiken, moet je hem daar op kunnen wijzen. Een goede trainer zal daarom judo wereldwijd volgen. Daarom zijn bijscholingen zo belangrijk want je leert altijd bij.”

Get Fit 2 Judo

Ook de tweede bijscholing op het programma - ‘Get Fit 2 Judo’ - viel in goede aarde. “De oefeningen die we hebben meegegeven zijn belangrijk in het kader van letselpreventie”, aldus GF2-expert Glenn Van der Velde. “Zeventig procent van de kwetsuren die voorvallen zijn sportongevallen. Het is aangetoond dat letselpreventie toch wel een positieve invloed daarop heeft. Vooral dan om het risico op blessures te verkleinen.”

Hoe gaat dat dan in zijn werk? “Heel eenvoudig”, stelt Glenn. “Door core stability te trainen, de stabiliteit van enkel, knie, schouders, nek.”

“En vooral ervoor te zorgen dat je levenslang kan en blijft sporten”, voegt zijn collega Sarah Ghysels eraan toen. “Belangrijk om het op jonge leeftijd aan te leren en zo de lijn verder door te trekken naar volwassenen. Niet alleen bruikbaar in judo, maar tevens in andere sporten. Je lichaam fit houden en blijven ondersteunen blijft even belangrijk als de technische training. En de core stability is vooral het aansterken van buik- en rugspieren zodat je echt een korset vormt om die rug te beschermen.”

De reacties van de cursisten waren dat ook vrij positief. “Ik heb alleen maar positieve klanken gehoord”, stelt Glenn. “De deelnemers vonden het tevens vernieuwend. Een drietal jaar geleden werd er een gelijkaardige bijscholing gegeven, maar de wetenschap staat niet stil. Ondertussen evolueren technieken en worden nieuwe oefeningen uitgevonden. Bovendien was het leuk voor de trainers dat ze merkten dat je al deze oefeningen in het judo kan implementeren en dat je bij wijze van spreken tevens judotechnieken eraan kan kleven. Op die manier kunnen trainers de oefeningen gebruiken bij hun techniekopbouw tijdens de judotrainingen.”

 

Christian Pierre

 

Bekijk alvast de sfeervideo hierna.

Sponsors

Sponsors