Deel deze pagina:

THUIS - Het Coronavirus veroverde in recordtempo bijna de hele wereld. Bijna overal zijn bepaalde maatregelen van kracht die onze bewegingsvrijheid beperken en in vele gevallen ons leven helemaal overhoop gooien. Plots kunnen we niet meer naar school, moeten we van thuis uit werken en zijn alle judotrainingen opgeschort. Niemand had dit zien aankomen, niemand was hierop voorbereid en niemand weet hoelang dit zal duren. Toch moeten we positief blijven en het er het beste van maken.
Hier zijn alvast enkele tips op het gebied van voeding.

#StaySafe

Buiten de richtlijnen die gegeven worden door de overheid, kan je er zelf ook voor zorgen dat je lichaam weerbaar is tegen infecties! Er bestaat geen wondermiddel om ineens je immuunsysteem een boost te geven, maar je kan er wel voor zorgen dat het optimaal werkt. Hoe doe je dat? Door gezond te eten en ervoor te zorgen dat je niets te kort komt. Vitamine C is een belangrijke antioxidant waarvan aangetoond is dat het symptomen van luchtwegeninfecties kan verminderen. Eet dus voldoende groenten en fruit.

#TrainOutside

Het is nog steeds toegelaten buiten te gaan wandelen, lopen en fietsen. Ook kan je, als het weer het toelaat, krachtoefeningen en uchi komi met elastiek buiten in de tuin doen. Zonlicht geeft ons vitamine D, wat ook een belangrijke vitamine is voor het immuunsysteem. Tijdens en vlak na de winter kampen veel mensen in België met een tekort aan vitamine D, door het aanhoudende slecht weer. Zorg er dus voor dat je buitenkomt wanneer de zon schijnt.

#StayStrong

Letterlijk en figuurlijk! Het is zeer zwaar om zo lang de judotrainingen te moeten missen en beperkt te zijn in sociale contacten. Gelukkig is de wereld met de hedendaagse technologie zeer klein en kan je vanuit de huiskamer bijna iedereen, waar dan ook in de wereld, bereiken. Naast de mentale kracht moeten we als sporters ook zeker onze fysieke kracht behouden. Buiten de judotrainingen met Mark van der Ham en de stabilisatie oefeningen van GetFit2Judo kan je met je voeding daar ook een steentje aan bijdragen door voldoende eiwitten te eten. Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren, zorg daarom bij elke maaltijd voor een goede eiwitbron. Voorbeelden zijn: Melk, yoghurt, vlees, vis, eieren, kaas, enzoverder.

#EatRealFood

De winkels zijn nog alle dagen open en de rekken worden regelmatig aangevuld. Veel mensen gingen aanvankelijk aan het hamsteren en kochten vooral voedsel dat lang bewaard kan blijven. Spijtig genoeg is dit niet altijd het meest gezonde. Zolang er verse groenten en fruit beschikbaar zijn, eet je liefst verse producten. Als je toch graag een voorraad in huis haalt, kies je best voor diepvriesgroenten en fruit waar geen additieven zijn aan toegevoegd in plaats van conserven.

#Homemade

De extra vrije tijd dat er bij veel mensen is bijgekomen kan goed gebruikt worden om te kokkerellen. Kook voor jezelf en je gezin dagelijks een verse maaltijd! Maak hierbij eventueel gebruik van ingrediënten dat je nog niet kent en experimenteer met nieuwe gerechten. Geen excuses meer, de tijd dat je anders in de file doorbrengt kan nu in de keuken besteed worden.

#NewYearsResolutions

Het is bijna April, maar het is nooit te laat voor goede voornemens. Een klassieker is om beter op je gewicht te letten of x-aantal kilo’s te verliezen. Nu is een goed moment om de draad weer op te pikken en er volledig voor te gaan. Verleiding van taartjes van collega’s en borrelhapjes op café zijn even verleden tijd. Alleen jij kiest wat voor voedsel er thuis in voorraad is. Maak thuis een boodschappenlijstje en hou je eraan, breng vooral de ‘vijand’ niet mee naar huis.

 

Amelie Rosseneu
www.amelierosseneu.com

 

Sponsors

Sponsors