Deel deze pagina:

ZELE - Na deze periode van verplichte buitentrainingen kijken we met zijn allen uiteraard extra uit naar de opstart van het nieuwe judoseizoen en de terugkeer op de mat!

Via deze pagina kunt u als cluborganisator, maar zeker ook als deelnemer of bezoeker van de evenementen in het najaar, steeds de belangrijkste updates omtrent eventorganisatie terugvinden. Richting het nieuwe seizoen zullen nog enkele updates volgen, met de bijbehorende versoepelingen.

Updates

Hieronder de belangrijkste updates om rekening mee te houden als organisator (update 01/07):

  • Voor het volledige overzicht van de updates: Sport Vlaanderen en Risico Vechtsportplatform Vlaanderen.
  • Protocol voor organisatoren van sportevenementen, Sport Vlaanderen (08/06):
    • "Competitiewedstrijden en evenementen kunnen niet zomaar terug opgestart worden. Het vergt weken tot maanden planning om weer op gang te raken en de eerste evenementen te kunnen laten doorgaan. Daarom is er nood aan een duidelijk perspectief over een heropstart zodat organisatoren alvast voorbereidingen kunnen treffen. De beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad van 3 juni bieden dit perspectief."
  • "Vanaf 8 juni kunnen er opnieuw outdoor en indoor competitiewedstrijden worden georganiseerd op voorwaarde dat men tijdens de sportactiviteit de afstandsregels (minium 1,5 meter ten opzichte van elkaar) kan garanderen. Deze afstandsregels zijn niet van toepassing op kinderen tot en met 12 jaar. Aan deze competitiewedstrijden kan een onbeperkt aantal sporters deelnemen. Er is in deze fase nog geen publiek toegelaten."
  • "Vanaf 1 juli kunnen opnieuw voor alle sporten competitiewedstrijden worden georganiseerd. De afstandsregels hoeven tijdens de sportactiviteiten niet meer te worden toegepast. Er is geen limiet op het aantal deelnemers tijdens deze wedstrijden. Bovendien mogen er in deze fase ook maximaal 200 zittende toeschouwers aanwezig zijn."
  • "Vanaf 1 augustus 
    • maximaal 400 toeschouwers binnen of 800 personen buiten en mits het volgen van de veiligheidsprotocollen, op voorwaarde dat de gezondheidssituatie het toelaat.
    • Een uitzondering om deze limiet te overschrijden, kan gevraagd worden aan lokale overheden voor permanente infrastructuren met een zittend publiek, met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften.
  • Richtlijnen zijn steeds onder voorbehoud van de evaluatie van de epidemiologische curve.
  • "Bij het uitwerken van concrete maatregelen die ingevoerd worden bij de organisatie van events om de veiligheid in tijden van het coronavirus zo goed mogelijk te garanderen, moet men steeds de basisprincipes van het basisprotocol nastreven. Social distancing, faciliteiten om handen te wassen en voorzien van handgel ter ontsmetting, net zoals het ter beschikking stellen van mondmaskers zijn de meest evidente. Verder bevinden de maatregelen zich op 6 niveaus:
    - Gezond sporten: adviezen en richtlijnen rond gezond en veilig sporten in coronatijden;
    - Communicatie: Informatieverspreiding m.b.t. omgang met Corona;
    - Mens: Maatregelen met weerslag op deelnemers, medewerkers, leveranciers en andere stakeholders;
    - Infrastructuur: Specifieke voorzieningen en ingrepen op en rond de eventsite ter facilitering van de voorgestelde maatregelen;
    - Omgeving: Specificaties & richtlijnen m.b.t. capaciteiten en flows op en rond het event;
    - Product: Specificaties en amendementen m.b.t. de diverse categorieën van events & sporten."
  • "In het basisprotocol trachten we ook richtlijnen en adviezen mee te geven om te kunnen inspelen op de parameters die opgenomen zijn in het ERM-model. Deze parameters zijn gebundeld in de volgende vier clusters:
    - Plaats/locatie: waar vindt het evenement plaats en wat zijn de specificaties van de evenementlocatie;
    - Plan: hoe gaat men organisatorisch om met de aanwezigen op het evenement (toegang, hygiëne, …);
    - Mensen: wie zijn de toeschouwers en deelnemers en hoe is de veiligheidscommunicatie georganiseerd;
    - Programma: wat staat er op het programma van het evenement, hoe gedragen de toeschouwers en deelnemers zich, is er drank- of voedingsdistributie en hoe is die georganiseerd, … ?"
  • Bekijk zeker de meer gedetaileerde uitleg bij bovenstaande clusters en niveau's in het uitgeschreven protocol voor organisatoren voor sportevenementen.
  • Hierna enkele voorbeelden van aangepaste signalisatie voor uw event:

 

 

 

Toolbox

Om organisatoren van competitiewedstrijden en sportevenementen nog beter te ondersteunen, zal er aanvullend op dit protocol ook een toolbox worden aangeboden via de website van Sport Vlaanderen. Zodra deze voorhanden is, zullen we de link publiceren.

In testcases bleken onderstaande de juiste vragen om te stellen om na te denken over de juiste maatregelen.

  • Kunnen de deelnemers de social distance maatregel naleven binnen de eventcontext?
  • Kan het publiek de social distance maatregelen naleven binnen de eventcontext?
  • Trekt het event nationale en/of internationale deelnemers?
  • Trekt het event nationaal en/of internationaal publiek?
  • Over welk type sport spreken we : contactsport of niet?
  • Wat is de grootorde van het event?
  • Vindt het event in – of outdoor plaats?

Specifieke vragen?

Heeft u nog specifieke vragen op dit moment? Geen probleem, stuur uw vraag naar:

Steven.deMeijer@vjf.be voor events;

Sophie.Block@vjf.be voor clubs en algemene informatie.

Dan helpen we u graag verder!

#blijfsporten

 

 

Sponsors

Sponsors